Många gånger får jag frågan om hur ett omslag skapas och hur mycket jag får vara med i processen. Jag skulle säga att jag får vara med mycket i processen. Ofta börjar arbetet med att jag och förlaget diskuterar vilka tankar vi har kring omslaget. Jag har ofta en idé om basfärgen och vad jag vill ska vara med på omslaget. Sedan tar designern fram olika förslag på omslag. Ibland känner man direkt att det är helt rätt, ibland bollar man fram och tillbaka för att få fram rätt känsla. Det viktiga när ett omslag skapas är att innehållet i boken, omslaget och baksidetexten håller ihop, det vill säga lovar läsaren samma sak. Är det en feelgood ska det också framgå att det är det man får. För om omslaget eller baksidetexten är missvisande är risken stor att läsaren blir besviken då hen kanske har förväntat sig något annat av bokens innehåll. För ett tag sedan frågade jag Emma Graves som skapar mina omslag om hon ville svara på några frågor om hur hon arbetar med julboksomslag. Här kan ni läsa mina frågor och hennes svar :) Vad är det viktigaste att tänka på när du skapar ett julomslag?Ett julomslag ska väcka värme, förväntan och nostalgi – känslan av att vilja krypa upp i soffan med en filt, en kopp te och en riktigt härlig berättelse. Vad tycker du gör ett juligt omslag? Finns det något du vill ska vara med/inte ska vara med?Ljuset är ofta nyckeln – varma toner, glittrande snö eller ett dämpat vinterljus kan göra stor skillnad. Det kan räcka med en subtil detalj: ett gnistrande fönster, en röd rosett eller en stilla snöflinga. Jag vill skapa en känsla som känns genuin och lite magisk. Hur fungerar arbetsprocessen med förlaget och författaren?Samarbetet brukar börja med att jag får ett manus eller en tydlig brief om bokens ton och målgrupp. Ofta diskuterar vi om det ska kännas klassiskt, romantiskt, stämningsfullt eller mer samtida. Jag gör sedan flera skisser med olika visuella riktningar, och tillsammans med förlaget väljer vi den som bäst fångar bokens känsla. Det är en väldigt kreativ och rolig process – särskilt när man jobbar med julböcker, där både färg och stämning spelar så stor roll. Kan du berätta lite om hur du arbetade med Den hemliga julgåvans omslag?Den hemliga julgåvan var ett underbart projekt att få arbeta med. Jag ville att omslaget skulle kännas varmt, inbjudande och lite hemlighetsfullt – precis som titeln antyder. Färgerna fick bli djupt röda och bilden klädas av en brun träram som för tankarna till tradition och omtanke. För att skapa djup arbetade jag med ljus och skuggor så att man får en känsla av att kliva in i bilden. Det var viktigt att omslaget skulle väcka samma förväntan som en vackert inslagen gåva under granen.Vilka trender ser du när det gäller julomslag?Mer känsla, mindre glitter! Ett tydligt ljus, en berättande miljö och en varm ton. Handritade element och illustrativa detaljer/omslag har också gjort en stark comeback, ofta blandade med modern typografi. Det är en härlig blandning av nostalgi och nutid.Du bor i England – vilka stora skillnader ser du mellan de engelska och svenska omslagen?I England är julutgivningen enorm, och omslagen är ofta illustrerade i starka färger, mycket fokus på känsla, ibland humor och även eskapism. I Sverige ser man ofta ett mer avskalat uttryck – nordiskt ljus, natur och en subtil elegans. Jag tycker båda stilarna har sin charm, och det är roligt att få växla mellan dem i mitt arbete.Hur gör du när du har flera uppdrag samtidigt inom samma genre? Finns det något som är extra viktigt att tänka på?När jag arbetar med flera omslag inom samma genre samtidigt försöker jag vara noga med att varje bok får sin egen identitet. Jag gör moodboards och färgkartor för att skilja projekten åt, så att de inte börjar likna varandra för mycket. Det är också viktigt att hela tiden återvända till bokens kärna – karaktärerna, miljön och stämningen – det är där den unika känslan finns. På så sätt kan även flera julromaner upplevas helt olika, trots att de delar samma säsongstema. Emma Graves har skapat nästa alla mina omslag och jag tycker hon gör det fantastiskt bra. Älskar dessutom den juliga känslan som hon får fram i mina julromaner.